Makkelijk afvallen met eiwitshakes

Als je bezig bent met afvallen of je wilt af gaan vallen heb je vast wel eens gehoord van het eiwitdieet. Bij een eiwitdieet ga je meer eiwitten eten en minder koolhydraten. Het is eigenlijk een soort koolhydraatarm dieet. Een van de grote voordelen van afvallen op deze manier is dat je door veel eiwitten te eten een verzadigd gevoel krijgt.

Hoe werkt het afvallen met eiwitshakes?

Als je de beslissing hebt genomen om af te vallen met shakes hoef je niet veel te veranderen in je levensstijl. Het enige wat je hoeft te doen is je ontbijt en lunch te vervangen door een eiwitshake. Dat maakt het niet moeilijk om af te vallen. Waar je normaal de tijd neemt om eten klaar te maken mix je nu eiwitpoeder met wat water of melk en je bent klaar. Het voordeel is dus dat het je tijd scheelt en het is heel makkelijk in gebruik. Wordt het dan niet saai? Nee, er zijn veel verschillende smaken, je kunt dus veel combineren waardoor je altijd af kunt wisselen. Als alternatief voor de shakes bestaan er ook maaltijd vervangende repen, deze zijn ook heel makkelijk in gebruik.

Tijdens de avondmaaltijd bereidt je een maaltijd met eiwitrijk voedsel zoals mager vlees of vis en groenten. Je hoeft je dus alleen druk te maken over het avondeten, je ontbijt en lunch zijn al geregeld.

Is het gezond afvallen?

Het is wetenschappelijk bewezen dat je gezond af kan vallen met eiwitshakes. De shakes bevatten namelijk alle essentiële voedingstoffen, je krijgt hierdoor niet te maken met tekorten waardoor je lichamelijke klachten op kan lopen.

Het is vaak zelfs zo dat het niet nodig is om naast de shakes extra supplementen te gebruiken. Alle essentiële ingrediënten zitten in de eiwitshakes.

Bij de eiwitshakes krijg je een minimale hoeveelheid koolhydraten binnen en meer eiwitten. Doordat je simpelweg minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt ga je afvallen.

Wat is belangrijk bij een eiwitdieet?

Tijdens een eiwitdieet is het belangrijk dat je volgens een schema eet. Je moet altijd op de vaste tijdstippen eten waardoor je een ritme voor je lichaam ontwikkeld. Hierdoor zal je merken dat je geen last meer gaat krijgen van een hongergevoel.

Als je geen hongergevoel meer krijgt merk je dat het veel gemakkelijker vol te houden is. Je krijgt hierdoor geen last meer van eetbuien, ongezond eten laat je dus ook links liggen. Als je eenmaal gewend bent aan je ‘nieuwe levensstijl’ is het moeilijk er vanaf te stappen.

Op gewicht blijven na je streefgewicht behaald te hebben

Om na het behalen van je streefgewicht volledig te stoppen met je dieet is niet handig. Bij veel mensen komt het voor dat ze last krijgen van het jojo-effect. Dit wil zeggen dat je gewoon weer aan zult komen in kilo’s. Dit heeft te maken met je stofwisseling, tijdens een dieet gaat jouw stofwisseling namelijk omhoog waardoor je meer vet verbrandt. Als je stopt met je dieet gaat je stofwisseling weer omlaag waardoor op moet passen met wat je eet.

Het is dus belangrijk om langzaam af te bouwen van je dieet. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld 1 maaltijd in plaats van 2 maaltijden te vervangen door een eiwitshake.

Zitten er ook nadelen aan?

Voordat je aan een nieuw dieet begint is het verstandig om er even kritisch naar te kijken. Bij het eiwitdieet bestaan er geen gevaren, echter zijn er wel een aantal zaken om rekening mee te houden.

Alleen shakes drinken is saai

Dit is een goed punt, vaak is dit wel zo. Door te variëren kun je het minder saai maken, je kunt namelijk kiezen uit verschillende smaken. ’s Avonds kan je gewoon eten waardoor je het toch nog wat beter maakt. Als alternatief heb je ook maaltijdrepen, deze kan je dus regelmatig afwisselen met de shakes.

Je mist belangrijke voedingsstoffen

Je zou denken dat wanneer je alleen shakes drinkt je voedingsstoffen mist die je uit normale voeding haalt. Bij sommige eiwitshakes kan dit inderdaad zo zijn, maar wanneer je gebruik maakt van de goede zal je geen tekorten hebben. Goede shakes zitten namelijk vol met essentiële voedingstoffen.