Wat zijn de voordelen van het overgaan op een plantaardig dieet?

plantaardig dieet

We horen het steeds vaker om ons heen dat mensen ervoor kiezen om meer plantaardig te eten. Met de vele documentaires en andere informatieve informatie over het plantaardig eten maken steeds meer mensen de overstap om geen vlees meer te eten. Maar wat zijn hier de voordelen van? Wij zetten ze nog een keer voor je op een rij. 

Het is goed voor je gezondheid

Wanneer je er voor kiest om van een dieet met veel vlees over te gaan op een plantaardig dieet dan zorgt dat voor minder kans op hart- en vaatziekten en nog andere ziekten. Hoewel onbewerkt vlees niet perse ongezond is en juist gezondheidsvoordelen heeft, is het alsnog belangrijk dat je er niet teveel van eet. Het gaat voornamelijk om bewerkt vlees en rood vlees die een risico vormen. Door deze vormen van vlees meer te eten loop je een hoger risico op darmkanker, diabetes type 2 of een beroerte. 

Ook is het goed om niet te veel zuivelproducten te eten. Ook dit hoeft niet perse slecht te zijn, maar het hangt af van wat en hoeveel je eet. Sommige kazen bevatten veel zout en onverzadigde vetten.

Plantaardig eten is beter voor het milieu

Het produceren van voeding heeft een enorme impact op de wereld. Zo komt de uitstoot van broeikasgassen voor 20 tot 35% van het produceren van voedsel en daarvan is de helft afkomstig van vlees en zuivel. Wanneer je dit kun beperken dan kan dat al een enorm voordeel hebben op het milieu. 

Je krijgt alle nodige voedingsstoffen binnen

Er wordt al snel gezegd dat je niet alle nodige voedingsstoffen consumeert wanneer je kiest voor een plantaardig dieet. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer je de juiste producten kiest dan kun je namelijk erg divers eten, waarbij je alle nodig voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Het enige wat je niet binnenkrijgt is vitamine B12, wat alleen in vlees voorkomt. Dit kun je echter wel consumeren door vleesvervangers te nemen of door het supplement vitamine B12 te nemen. 

Verstandig is wel om je goed in te lezen over de voedingsstoffen die je nodig hebt en welke voedingsmiddelen je nodig hebt in welke porties. Pas dan weet je voor jezelf zeker of alle nodige voedingsstoffen alsnog binnenkrijgt. Je kunt hier uiteraard altijd mee experimenteren.