Sinds het uitkomen van het kippeneierenschandaal, waarin massaal eieren aangetroffen waren met de giftige stof fipronil, nam de consument eveneens tijdelijk het zekere voor het onzekere; enkele weken lang schoot de verkoop van eieren naar een dieptepunt. Inmiddels ligt de verkoop weer, volgens de landelijke media, op het oude niveau.
Goed bezig zijn?
Onze gezondheid leek nog nooit zo belangrijk als tegenwoordig. De bewuste consument koopt speltbrood i.p.v. tarwebrood (het laatst nieuws is dat ook de ‘grote’ voordelen van speltbrood achterhaald zijn; volkoren brood, dát moeten we eten). Roomboter i.p.v. margarine (of nog erger: halvarine). Superfoods, soms zelfs bestaande uit vogelvoer (chiazaad), bereikten een ongekende hoogte in verkoop. En natuurlijk hardlopen. We doen er allemaal aan mee. Slank zijn is niet langer gewoon ‘mooi’, het is een trend, ben je slank dan ben je an sich al modieus. Koop je er een skinny bij en een lang vest, dan hoef je weinig te ondernemen verder.
Ontgiften op eigen houtje?
Daarnaast volgt een steeds grotere groep consumenten tegenwoordig een (vooral vrouwen) een detox kuur, zoals de detox formule. Voor sommigen is het doel inderdaad die ‘felbegeerde slanke lijn’. Voor anderen gaat het puur om de eigen gezondheid. Weg met die vermeende afvalstoffen die zich hebben opgehoopt in het lichaam. Een gezonde kuur lijkt dan het antwoord te bieden. In hoeverre de detox plus formule echt helpt valt op dit moment nog niet te zeggen. Desalniettemin is de populariteit ongekend.